Η «Διακήρυξη της Άλμα Άτα» (1978), έθεσε
τις βάσεις για τη στροφή των συστημάτων υγείας προς την πρωτοβάθμια φροντίδα,
προβάλλοντας για πρώτη φορά στο επίπεδο των επίσημων διεθνών οργα-νισμών τον
στόχο «υγεία για όλους». Οι αρχές, οι κατευθύνσεις και οι πρακτικές εφαρμογές
της πρω-τοβάθμιας φροντίδας υγείας και της «Διακήρυξης της Άλμα Άτα»
εξελίσσονται συνεχώς ώστε να αντα-ποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των
κοινωνιών και συνεχίζουν να αποτελούν σημαντικό διεθνές πλαίσιο αναφοράς. Η
ενδυνάμωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας αποτελεί στρατηγική επιλογή για το
σύστημα υγείας πολλών χωρών. Αυτή ήταν η πρόταση και για τη χώρα μας από τη
δημιουργία του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Για τα παιδιά, το μεγαλύτερο μέρος της
πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας περιλαμβάνει την παρακο-λούθηση της υγείας και
της πορείας της ανάπτυξης, την πρόληψη και έγκαιρη διάγνωση αλλά και την
εκπαίδευση και υποστήριξη των γονέων στο μεγάλωμα των παιδιών και την εξέλιξη
της οικογένειας. Ο παιδίατρος της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, ο γιατρός της
οικογένειας, φροντίζει τα παιδιά από τη γέννηση τους μέχρι τη μέση ή και την
όψιμη εφηβεία, ηλικίες με μεγάλες διαφορές τόσο στις βιολογικές όσο και στις
συναισθηματικές, ψυχολογικές και κοινωνικές ανάγκες.
Στην Ελλάδα, η ιατρική
εκπαίδευση και η επιστημονική παραγωγή είναι κυρίως επικεντρωμένες στη
νοσοκομειακή ιατρική. Κατά την εκπαίδευση στην παιδιατρική ειδικότητα δεν
προβλέπεται άσκηση στην πρωτοβάθμια φροντίδα, παρά το γεγονός ότι η πλειονότητα
των παιδιάτρων ασκούν το επάγγελ-μά τους εκτός νοσοκομείου.
Συνοψίζοντας, με το
παρόν πρόγραμμα επιδιώκεται να αντιμετωπισθούν:
● Η έλλειψη κατευθυντήριων
οδηγιών για την παρακολούθηση των παιδιών
ηλικίας 0–18 ετών, με συνέπεια
την έλλειψη ενιαίας ή/και τεκμηριωμένης πρακτικής από τους γιατρούς της
χώρας.
● Η έλλειψη ενσωμάτωσης της
νευροαναπτυξιακής και συναισθηματικής εξέλιξης στην παρακο-λούθηση της υγείας
του παιδιού, με αποτέλεσμα την έλλειψη έγκαιρης διάγνωσης σε παιδιά με
αναπτυξιακές διαταραχές και προβλήματα συμπεριφοράς ή την υπερβολική παραπομπή
σε δευ-τεροβάθμιες δομές.
● Η έλλειψη συστηματικής και στοχευμένης αγωγής
υγείας του παιδιού και της οικογένειας καθώς και υποστήριξης της οικογένειας
στο μεγάλωμα των παιδιών στις σημερινές κοινωνικές συνθή-κες.
Σκοπός του
προγράμματος είναι η παρέμβαση για τη βελτίωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας
υγείας των παιδιών στην Ελλάδα μέσω της διαμόρφωσης κατευθυντήριων οδηγιών για
τεκμηριωμένα αποτε-λεσματικές πρακτικές σφαιρικής φροντίδας υγείας, οι οποίες
μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην εκπαίδευση ιατρών και άλλων λειτουργών
υγείας.
Από το πρόγραμμα αυτό προέκυψαν τρία εγχειρίδια που περιλαμβάνουν τα
εξής βασικά πεδία:
● Κατευθυντήριες οδηγίες για την παρακολούθηση της σωματικής
υγείας.
● Κατευθυντήριες οδηγίες για την παρακολούθηση της ανάπτυξης και
συναισθηματικής εξέλιξης.
● Κατευθύνσεις αγωγής υγείας για γονείς και παιδιά.
Τα
εγχειρίδια απευθύνονται σε επαγγελματίες υγείας της πρωτοβάθμιας φροντίδας
(παιδίατρους, γενικούς ιατρούς, νοσηλευτές/τριες, επισκέπτες/τριες υγείας
και άλλους) με σκοπό να παράσχουν κα-τευθύνσεις πρακτικής.
Επιλέχθηκαν
«ηλικίες-κλειδιά» στις οποίες προτείνεται η εκτίμηση της υγείας και των αναγκών
φρο-ντίδας του παιδιού και της οικογένειας. Στην επιλογή των ηλικιών έγινε
προσπάθεια να ληφθούν υπό-ψη οι ηλικίες στις οποίες συνιστάται να γίνονται οι
εμβολιασμοί των παιδιών στην Ελλάδα, η εκτίμηση αναπτυξιακών ή σχολικών
δεξιοτήτων και η εφαρμογή καθολικών ή επιλεκτικών ανιχνευτικών ελέγχων (screening).
Επίσης, επιλέχθηκαν οι ηλικίες στις οποίες συμπληρώνεται το Ατομικό Δελτίο
Υγείας Μα-θητή, που συνιστά μία δυνατότητα στοχευμένης αλλά και σφαιρικής
προσέγγισης του παιδιού και της οικογένειας.
Η διατύπωση των προτάσεων και η
συγγραφή των εγχειριδίων έγινε με ιδιαίτερη
φροντίδα λαμβά-νοντας συστηματικά
υπόψη τα κατά το δυνατόν πιο έγκυρα και σύγχρονα βιβλιογραφικά δεδομένα. Έχουν,
επίσης, ληφθεί υπόψη οι σχετικές συστάσεις άλλων χωρών καθώς και το σκεπτικό
πίσω από αυ-τές. Ειδικότερα, η σύσταση για εφαρμογή καθολικών ή επιλεκτικών
ανιχνευτικών ελέγχων (screening) έγινε μόνο για τους ελέγχους που έχουν
τεκμηριωμένη αποτελεσματικότητα, μετά από συστηματική αξιολόγηση της
βιβλιογραφίας και βαθμολόγηση της ποιότητας της τεκμηρίωσης και της ισχύος της σύστασης.
Η
ομάδα έργου και η συγγραφική ομάδα περιλαμβάνει εξειδικευμένους επιστήμονες σε
ένα ευρύ φάσμα πεδίων με στόχο τη σαφή και διεπιστημονική διατύπωση των
απαιτούμενων ελέγχων ή παρεμ-βάσεων σε κάθε ηλικία και τον καλύτερο
προσδιορισμό των σημείων επαγρύπνησης και των ενδείξεων παραπομπής από την
πρωτοβάθμια στην εξειδικευμένη φροντίδα.
Επιπλέον, στις κατευθυντήριες οδηγίες
συμπεριελήφθησαν οι σημαντικές υποδείξεις και ο σχολιασμός της ομάδας
εμπειρογνωμόνων που με συνέπεια, συστηματικότητα και εμβρίθεια διατύπωσαν απόψεις, σχολίασαν,
υπέδειξαν και έκριναν τις προτάσεις.
Σημειώνεται, τέλος, ότι σταθερό θεμέλιο
της ετοιμασίας των κατευθυντήριων οδηγιών ήταν η μακρά εμπειρία πολλών από εμάς
στο Κέντρο Υγείας του Παιδιού Καισαριανής, που λειτουργεί από το 1992 με την
επιστημονική ευθύνη του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού και βασικό στόχο την
προτυποποίηση της πρακτικής στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας των παιδιών με
ολιστική προσέγγιση.
Σε αυτό το εγχειρίδιο δίνονται κατευθύνσεις και βασικές
πληροφορίες για τη συστηματική ενημέρωση γονέων και παιδιών σε σημαντικά
θέματα υγείας όπως η διατροφή, η φυσική άσκηση, η πρόληψη ατυχημάτων, η
στοματική υγεία, η προσωπική υγιεινή, η υγεία των εφήβων.
Τα σημαντικότερα
θέματα αγωγής υγείας για κάθε ηλικία ανακεφαλαιώνονται στα Φύλλα Παρακολούθησης (βλέπε Εγχειρίδιο για
την παρακολούθηση της υγείας των παιδιών).
Τα
εγχειρίδια των κατευθυντήριων οδηγιών
παραδίδονται με την
έκφραση θερμών ευχαριστιών
σε όσους με τις ιδέες, τη γνώση και τη θέρμη τους υποστήριξαν το σύνολο
έργο, με την ελπίδα να αποτελέ-σουν ένα χρήσιμο εργαλείο για τον παιδίατρο, τον
ιατρό, τον επαγγελματία υγείας της πρωτοβάθμιας φροντίδας αλλά και να συμβάλουν
στην οργάνωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας των παιδιών στη χώρα μας.
Στόχος είναι ο συνεχής εμπλουτισμός και η περιοδική επικαιροποίηση, σε διαρκή
αλληλεπίδραση με τα νέα τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα και την εμπειρία
τόσο της Ελλάδας όσο και άλλων χωρών.
Μπορείτε να διαβάσετε το εγχειρίδιο εδω
Μπορείτε να διαβάσετε το εγχειρίδιο εδω
Ιωάννα Αντωνιάδου - Κουμάτου
Παιδίατρος -
Αναπτυξιακή Παιδίατρος
Διευθύντρια Κοινωνικής και Αναπτυξιακής Παιδιατρικής
Ινστιτούτο Υγείας του ΠαιδιούΥπεύθυνη έργου
Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού
http://www.ygeiapaidiou-ich.gr/
http://www.ygeiapaidiou-ich.gr/

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου