Δράσεις Αγωγής Υγείας από την σχολική Επισκέπτρια Υγείας Λούβαρη Χρυσούλα



Ένας επισκέπτης υγείας, που εργάζεται σε μονάδες γενικής εκπαίδευσης υποστηρίζει μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπου έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης δημόσιου νοσοκομείου. Τα συνήθη περιστατικά, τα οποία αναλαμβάνει είναι ΣΔτ1, επιληψία, αλλεργίες κ.ά.. Επιπροσθέτως, παρέχει τις πρώτες βοήθειες σε μαθητές, όταν αυτό χρειάζεται. Το κύριο έργο ενός επισκέπτη υγείας, που εργάζεται σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι η αγωγή και προαγωγή υγείας των μαθητών, του υπόλοιπου προσωπικού του σχολείου, ακόμα και του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων καθώς και των γονέων των μαθητών. Αυτή η ενημέρωση/εκπαίδευση έχει ως σκοπό τη διατήρηση και βελτίωση της υγείας της σχολικής κοινότητας.
Η σχολική επισκέπτρια υγείας Χρυσούλα Λούβαρη στα πλαίσια των καθηκόντων της στα σχολεία 1ο Δημοτικό Σχολείο Περάματος (2017-2018, 2018-2019, 2019-2020) και 8ο Δημοτικό Σχολείο Κερατσινίου (2016-2017) διενήργησε κατά τη διάρκεια των σχολικών ετών 2016-2020 πρόγραμμα αγωγής υγείας με θεματολογία: «ατομική υγεία στο σχολείο», και παρείχε συμβουλευτική - αγωγή υγείας σε διάφορα θέματα υγείας (κυκλοφοριακή αγωγή, ατομική υγιεινή - εποχική γρίπη, προβαλλόμενη βία, προστασία από τον ήλιο, ανάλυση 25 εννοιολογικών κατηγοριών/κατηγορίες αντικειμένων/λεξιλογίου (π.χ. ζώα, φρούτα, φαγητό, παιχνίδια κ.ά.) μέσω φωτογραφιών και εν κατακλείδι σακχαρώδης διαβήτης τύπου ι).

Πρόγραμμα Προαγωγής Υγείας: Ατομική υγεία στο σχολείο   
Η σχολική επισκέπτρια υγείας Χρυσούλα Λούβαρη συνεργατικά με την Βαρβάρα Παγκρατίδη πε70 δασκάλα, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2017-2018 πραγματοποίησαν πρόγραμμα προαγωγής υγείας με θέμα: «Ατομική υγεία στο σχολείο» στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Περάματος. Το πρόγραμμα διήρκησε 5 μήνες και οι ενότητες, οι οποίες το αποτελούν είναι οι εξής: ατομική υγεία(κύριο θέμα), σωστή διατροφή, πλύσιμο δοντιών/στοματική υγιεινή, πλύσιμο χεριών, προστασία από τον ήλιο, πρόληψη ατυχημάτων, γυμναστική/αθλητισμός, σωστός ύπνος, πρόληψη ασθενειών, συναισθηματικός κόσμος παιδιού εμβαθύνοντας στο συναίσθημα της θλίψης και την αντιμετώπισή αυτής, πρώτες βοήθειες και τέλος καθαριότητα χώρου.







 Το πρόγραμμα είχε τους παρακάτω στόχους, οι οποίο και επιτεύχθηκαν:
ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ: Συνειδητοποίηση της αξίας της καλής ατομικής υγείας.
ΠΑΡΟΧΗ ΓΝΩΣΕΩΝ: Παροχή των απαραίτητων γνώσεων στο θέμα της ατομικής υγείας.
ΙΕΡΑΡΧΗΣΗ ΑΞΙΩΝ: Αποσαφήνιση, διαμόρφωση ή τροποποίηση των αξιών, που σχετίζονται με την ατομική υγεία.
ΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟΨΕΩΝ: Οι από­ψεις αφορούν την ατομική υγεία στην καθημερινή ζωή.
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ: Λαμβάνει τις κατάλληλες αποφάσεις, που θα βοηθήσουν στην επίλυση ή βελτίωση του προβλήματος της κακής ατομικής υγείας.
ΑΛΛΑΓΗ ΣΥΜΝΠΕΡΙΦΟΡΑΣ: Η επιτυχής εφαρμογή μιας ενερ­γητικής προσπάθειας για την επίτευξη της καθημερινής ατομικής υγείας.
ΑΛΛΑΓΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ: Αναβάθμιση του φυ­σικού/κοινωνικού περιβάλλοντος προκειμένου να μειωθούν οι περιβαλλοντολογικοί κίνδυνοι. 

Η μεθοδολογία, που χρησιμοποιήθηκε για το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν:
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ: Μετάδοση πληροφοριών για την ατομική υγεία, ώστε να  ευαισθητοποιηθεί και να προβληματιστεί το κοινό.
ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: Παρουσίαση μέσω power point, φυλλαδίων, αφισών, διαφανειών, πινάκων, ταινιών και  βίντεο.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Η εκμάθηση διαφόρων δραστηριοτήτων, στις οποίες στηρίζεται η ανά­πτυξη των κατάλληλων ικανοτήτων και η πρακτική τους εξάσκηση.
ΕΙΔΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ: Περιλαμβάνουν διάφορα τροποποιημένα δημο­φιλή παιχνίδια ή θεατρικές τεχνικές, που ενισχύουν την ανάπτυξη κινήτρων υγιεινής συμπερι­φοράς και δυναμώνουν τους διαπροσωπικούς συναισθηματικούς δε­σμούς.
ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ: Επιδιώκεται η ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας.


Παρουσιάσεις Αγωγής Υγείας:
v  Κυκλοφοριακή αγωγή: Εκπαίδευση στα βασικά σήματα της τροχαίας. Εκμάθηση στους σωστούς τρόπους μετακίνησης, ώστε οι μαθητές να κυκλοφορούν με ασφάλεια τόσο σαν πεζοί όσο και σαν συνοδηγοί και να ποδηλατούν με ασφάλεια.
Πηγή από e-drive academy http://edrive.yme.gov.gr/

       

v  Προβαλλόμενη βία: Γνωστοποίηση των σημάτων καταλληλότητας τηλεοπτικών προγραμμάτων και ποια είναι η ακριβής σημασία τους. Παράλληλα, ενημέρωση για τη σήμανση καταλληλότητας και των video games. Τέλος, ενημέρωση για την επικινδυνότητα των Μ.Μ.Ε..
v  Εποχική γρίπη: Ενημέρωση για τη εποχική γρίπη, τον τρόπο διασποράς της, μέτρα προφύλαξης, διαφοροποίηση κοινού κρυολογήματος από την εποχική γρίπη.
v  ΣΔτ1: Ενημέρωση για τον Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου Ι, εξοικείωση με την καθημερινότητα των ατόμων, που πάσχουν, διότι έχουμε μαθήτρια διαγνωσμένη στο σχολείο, την οποία και φροντίζω σύμφωνα με τις οδηγίες του διαβητολόγου της. Πηγή από ΠΕΑΝΔ  https://www.peand.gr/ 

Χρυσούλα Λούβαρη
Σχολική Νοσηλεύτρια, (ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών)
1ο Δημοτικό Σχολείο Περάματος


Σχόλια