Ο ρόλος του σχολικού Επισκέπτη Υγείας και δράσεις αγωγής υγείας απο την Ειρήνη Λαγουδάκη

Η συμβουλευτική υγείας, η πρόληψη, η αγωγή και η προαγωγή υγείας αποτελούν τα κυριότερα πεδία δράσης του Επισκέπτης Υγείας.
Σύμφωνα με το καθηκοντολόγιο του Ε.Υ μέσα στα πεδία εφαρμογής των υπηρεσιών του είναι και τα σχολεία (π.χ. Α/θμιας, Β/θμιας, Γ/θμιας Εκπαίδευσης, ειδικής αγωγής, Βρεφονηπιακοί Σταθμοί, Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών ομοίως και για ΑΜΕΑ του ΟΤΑ κ.α.) ώστε να προσφέρει υπηρεσίες Σχολικής Υγιεινής.
Παρακάτω θα αναφερθούμε για τον ρόλο του Επισκέπτη Υγείας κυρίως στα γενικά σχολεία. To σχολείο αποτελεί φυσικό χώρο μάθησης και διαπαιδαγώγησης, καθώς ο μαθητής μέσα από τη συμμετοχή του στην σχολική ζωή διαμορφώνει στάσεις, αξίες και συμπεριφορές.
Επίσης, το σχολείο σε συνεργασία με την οικογένεια μπορεί να προάγει τη σωστή αντίληψη περί υγείας καθώς και φροντίδα του εαυτού και να συμβάλλει στην βελτίωση της ποιότητας ζωής των μαθητών.

Ο ρόλος του Ε.Υ κρίνεται απαραίτητος στα σχολεία διότι στηρίζεται στη παροχή υπηρεσιών υγείας, στην αγωγή και προαγωγή της υγείας και στη περιβαλλοντική υγεία, ενώ παράλληλα προσφέρει φροντίδα στους μαθητές και στις οικογένειές τους, στο προσωπικό του σχολείου και σε ολόκληρη τη κοινότητα.
Πιο συγκεκριμένα, ο Σχολικός Επισκέπτης Υγείας
- Υποστηρίζει μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς συνεργάζεται με τους γονείς και τους θεράποντες ιατρούς τους προκειμένου να ενημερωθεί και να λάβει τις απαραίτητες πληροφορίες για να καταρτίσει το ιστορικό τους, να λάβει οδηγίες για τη φαρμακευτική αγωγή τους όπως και κάθε άλλη απαραίτητη πληροφορία που αφορά την υποστήριξή τους.
- Παρέχει πρώτες βοήθειες για όλους τους μαθητές της σχολικής μονάδας.
- Φροντίζει για τη διαμόρφωση του φαρμακείου του σχολείου.
- Προτείνει τη λήψη των απαραίτητων μέτρων σε σχέση με τη λειτουργία της σχολικής μονάδας ή απαραίτητων τεχνικών παρεμβάσεων ή επιβεβλημένων συνθηκών υγιεινής που αφορούν την προστασία των μαθητών.
- Ενημερώνει και συμβουλεύει εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς για θέματα υγείας, για την προστασία του σχολείου από ιογενείς καταστάσεις, εποχιακές λοιμώξεις και επιδημίες όπως και για την αποφυγή μεταδιδόμενων νοσημάτων.
- Συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για την οργάνωση και υλοποίηση προγραμμάτων αγωγής υγείας και ενημερώνει τους μαθητές των τάξεων, με κατάλληλο τρόπο και εποπτικό υλικό ανάλογα με την ηλικία των μαθητών, προκειμένου να είναι προετοιμασμένοι για την αντιμετώπιση έκτακτου περιστατικού που πιθανόν να συμβεί εντός της αίθουσας ή του προαύλιου χώρου ή σε δραστηριότητα εκτός σχολικού χώρου, με στόχο την αποφυγή καταστάσεων πανικού, τη διατήρηση της ψυχραιμίας και την ενημέρωση των υπεύθυνων εκπαιδευτικών.
- Διοργανώνει σεμινάρια παροχής πρώτων βοηθειών στο προσωπικό του σχολείου στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης
- Αναλαμβάνει την επικοινωνία με τις υγειονομικές υπηρεσίες σε θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του και συνεργάζεται με το διευθυντή του σχολείου για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της υγιεινής του σχολικού περιβάλλοντος (αίθουσες, κοινόχρηστοι χώροι, κυλικείο, κ.α.).
Κοινός στόχος και όραμα δημιουργικών και ευτυχισμένων ανθρώπων, ικανών να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της σύγχρονης πραγματικότητας με τρόπο λειτουργικό για τον εαυτό τους και τους γύρω τους, προσδίδοντας στη ζωή τους προσωπικό νόημα.

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας: Διαπροσωπικές σχέσεις και ψυχική υγεία
Κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς (2018-2019) το Γ1 τμήμα με τη δασκάλα τους Λούβαρη Μαρία και τη Σχολική Επισκέπτρια Υγείας Λαγουδάκη Ειρήνη πραγματοποίησαν πρόγραμμα  Αγωγής Υγείας με θέμα : << Διαπροσωπικές Σχέσεις & Ψυχική Υγεία >>.
Στόχος  είναι οι μαθητές  υιοθετήσουν υγιείς συμπεριφορές όπως αλληλεγγύη, ενσυναίσθηση, συνεργατικότητα κτλ.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
  • Η δασκάλα των αγγλικών Παύλου Αθηνά δίδαξε κείμενα στα αγγλικά με περιεχόμενο τη συναισθηματική αγωγή. Με τη βοήθεια εικόνων και τη περιγραφή διάφορων καταστάσεων (μελέτες περίπτωσης/problem solving tasks) πραγματοποίησε συζήτηση με τους μαθητές σχετικά με τη διαχείριση επικοινωνιακών συγκρούσεων. Ακόμα κατασκεύασε κάρτες με τους μαθητές με το αγγλικό λεξιλόγιο των συναισθημάτων. Τέλος οι μαθητές έφτιαξαν στα αγγλικά σταυρόλεξα και αντιστοιχήσεις σχετικά με τα συναισθήματα.
  • Η συντονίστρια & Σχ. Επισκέπτρια Υγείας Λαγουδάκη Ειρήνη σε συνεργασία με τη δασκάλα της τάξης Λούβαρη Μαρία πραγματοποίησαν τις εξής δράσεις:
  • Δημιούργησαν με τους μαθητές το συμβόλαιο συναισθημάτων της τάξης
  • Κατασκευή τροχού συναισθημάτων-Παντομίμα συναισθημάτων
  • Φιλία: Ιδεοθύελλα & Ερωτηματολόγιο της φιλίας
  • Ζάρι συναισθημάτων
  • Παγόβουνο θυμού (τι βλέπουμε και ποιες είναι οι αιτίες)
  • Παιχνίδι του θυμού με μπαλόνια
  • Κατασκευή ημερολογίου χαράς
  • Κατασκευή προσωπικής ασπίδας
  • Kατα τη διάρκεια του προγράμματος η σχολική ψυχολόγος Νικολέτα απέκτησε ενεργό ρόλο με εξατομικευμένα προγράμματα παρέμβασης σε παιδιά που παρουσιάζουν συναισθηματικές δυσκολίες.
  • Συμπλήρωση στο σπίτι εβδομαδιαίου προγράμματος/ημερολογίου χαράς με τη βοήθεια των γονέων.
  • Απονομή επαίνων απ’ τη συντονίστρια και χαιρετισμός με τραγούδια και χορό.
Μετά το τέλος του προγράμματος οι μαθητές είναι σε θέση να:
  • Αναγνωρίζουν τα  συναισθήματα  τους
  • Διακρίνουν τα ιδιαίτερα χαρ/α  και  ικανότητες  τους
  • Εντοπίζουν πιθανά  αίτια  βασικών  συναισθημάτων
  • Συνεργάζονται μεταξύ τους
  • Σκέφτονται πως η τάξη μας θα γίνει μια κοινότητα που ενδιαφέρεται
  • Εκφράζουν συναισθήματα
  • Ανακαλύπτουν ομοιότητες & διαφορές μεταξύ των ανθρώπων 
Δραστηριότητες του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν και στα τμήματα Α2 και Β2 στα πλαίσια της ευέλικτης ζώνης.
Δείτε τη παρουσίαση των δραστηριοτήτων παρακάτω 

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας - Διατροφή - Διατροφικές Συνήθειες
Κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς (2018-2019) το Β1 τμήμα με τη δασκάλα τους Κουλούρη Αλέκα και τη Σχολική Επισκέπτρια Υγείας Λαγουδάκη Ειρήνη πραγματοποίησαν πρόγραμμα  Αγωγής Υγείας με θέμα : << Διατροφή και διατροφικές συνήθειες>>.
Στόχος  είναι να κατανοήσουν οι μαθητές την αναγκαιότητα της σωστής  διατροφής ως προϋπόθεση για τη σωστή ανάπτυξη τους και τη διατήρηση της καλής τους υγειάς.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
  • Παρουσιάσεις power point απο τη Σχολική Επισκέπτρια Υγείας με θέμα «Τα μυστικά της Υγιεινής Διατροφής & της Άσκησης»
  • Σε συνεργασία με τη δασκάλα της τάξης/συντονίστρια και τη σχ. Νοσηλεύτρια πραγματοποιήθηκαν:
         παιχνίδια στην αυλή όπως είναι η φρουτοσαλάτα
         κατασκευή μεσογειακής πυραμίδας
         παιχνίδι  με κάρτες περιγράφοντας φρούτα & λαχανικά
         ζωγραφίζω το πρωινό μου
         δημιουργία παιχνιδιών με θέμα τη διατροφή όπως είναι τα σταυρόλεξα, τα κρυπτόλεξα και οι αντιστοιχήσεις.
  • Επίσκεψη στο κυλικείο του σχολείου. Ενημέρωση σχετικά με τα θρεπτικά συστατικά και τις ετικέτες τροφίμων.
  • Συμπλήρωση στο σπίτι εβδομαδιαίου προγράμματος διατροφής φρούτων & λαχανικών με τη βοήθεια των γονέων.
  • Κατασκευή αφίσας στη τάξη σχετικά με τη διατροφή και την άσκηση.
  • Ομιλία Διατροφολόγου απ’το Ινστιτούτο Πρόληψης για τις υγιεινές διατροφικές συνήθειες.
  • Παρακολούθηση παρασκευής ενός υγιεινού σνάκ, από την εταιρεία γευσήνους, με γιαούρτι, μέλι, μήλο και μπανάνα.
  • Απονομή επαίνων.
Μετά το τέλος του προγράμματος οι μαθητές είναι σε θέση να:
  • Κατανοούν την σπουδαιότητα της μεσογειακής διατροφής
  • Αναγνωρίζουν τα θρεπτικά συστατικά των τροφών
  • Κατανοούν τη διατροφική αξία κάθε γεύματος
Καθώς υιοθέτησαν υγιεινές διατροφικές συνήθειες καταναλώνοντας υγιεινά σνακ στα διαλείμματα με περισσότερα φρούτα & λαχανικά.
Δείτε το βίντεο των δραστηριοτήτων παρακάτω!

Λαγουδάκη Ειρήνη 
Σχολική Επισκέπτρια Υγείας



















Σχόλια